Friday 4 April 2014

Apa itu kalsium?

 Assalamualaikum :)

Apa itu kalsium? rasanya semua tau pasal kalsium ni kan..Kalsium merupakan mineral yang terdapat dalam kebanyakan makanan. Badan kita memerlukan kalsium yang secukupnya untuk mengekalkan struktur tulang yang kuat dan perlu untuk menjalankan fungsi-fungsi penting di dalam badan kita.. Hampir semua kalsium disimpan dalam tulang dan gigi, di mana ia menyokong struktur dan kekerasan tulang dan gigi..kalau tulang tak keras,bukan ka susah kita nak gerak kan :)


Tubuh kita juga memerlukan kalsium buat otot untuk bergerak dan untuk saraf bagi menyambungkan mesej di antara otak kepada setiap bahagian badan. Di samping itu, kalsium digunakan untuk melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan dan untuk membantu melepaskan hormon dan enzim yang memberi kesan kepada hampir setiap fungsi dalam tubuh manusia.

Kira-kira 99 % kalsium dalam badan kita adalah dalam tulang dan gigi. Setiap hari, kita akan kehilangan kalsium melalui  kulit, kuku, rambut, peluh, air kencing dan najis..bila badan kita kehilangan kalsium, badan tak dapat nak hasilkan kalsium dengan sendirinya..Itu sebabnya penting sangat untuk mendapatkan kalsium daripada makanan yang kita makan setiap hari..bila kita tak dapat kalsium yang cukup, ia akan diserap daripada tulang kita.. 
ada banyak contoh makanan yang ada sumber kalsium ni..antaranya:

 gambar ihsan google :)

bagi sesiapa yang tak suka minum susu atau makan sayur, mesti susah kan nak dapatkan keperluan kalsium yang mencukupi..tapi dila ada penyelesaiannya..hee go for OSTEMATRIX..insyaallah dapat bekalkan keperluan kalsium yg diperlukan..
nak tau lagi pasal OSTEMATRIX?? contact dila okey?


No comments:

Post a Comment